Radio Luxembourgs TOPP 10 fra 1967
Radio Luxembourg var for mange enn ledestjerne inn til en vidunderlig, ny internasjonal musikkverden - og 1967: et fantastisk og variert musikkår. Vinyl gir deg et gledelig gjenhør:
Sist oppdatert 22. nov. 2017
Radio Luxembourg var for mange enn ledestjerne inn til en vidunderlig, ny internasjonal musikkverden - og 1967: et fantastisk og variert musikkår. Vinyl gir deg her et gledelig gjenhør. Hvor mange husker du?
10 ALFIE - Dionne Warwick
«Alfie» er skrevet av Burt Bacharach og Hal David for 1966-filmen med samme navn. Den har blitt covret av en rekke store artister (Warwicks versjon er blant de bedre), hvorav mange har undret seg over strofen «What will you lend on an old golden rule» Blant dem, Barbra Streisand, som faktisk nektet å fremføre «Alfie» uten en redelig forklaring på hva setningen betød. Hennes assistent, Jay Landers kontaktet derfor Hal David direkte og spurte ham rett ut. Men: «Ingenting,» svarte han - det viste seg at David fylte inn tekst til Bacharachs melodi på måfå og tenkte at den strofen fikk han endre på det senere. Men Bacharach likte linja og de lot den stå. Da Landers slang på røret uten bedre fangst, bød han Streisand på den romslige forklaringen: «Det er en sånn linje som er åpen for tolkning.» Det var godt nok for henne!
9 MUSIC TO WATCH GIRLS BY - Andy Williams
En ordentlig easy-listening låt her fra USAs originale smørsanger, Herr Andy Williams. Denne sangen er også godt kjent i instrumentalform. Apropos «Alfie» er melodien faktisk ganske lik Bacharachs «Casino Royale», som ble sluppet samme år.
8 HA HA SAID THE CLOWN - Manfred Mann
Hendelsene her finner ikke sted på et sirkus. «Klovnen» er en standup-komiker og settingen er komiklubben han opptrer ved. Låtskriver Tony Hazzard har forklart at protagonisten går til klubben for å muntre seg opp. Mens han er der blir han begeistret for en pike på dansegulvet og skrur på sjarmen. Midtveis virker prosjektet å gå veien, føler han selv. Fantasien brister når piken brått forteller at hun er gift med komikeren, som ler av ham i refrenget.
7 PENNY LANE - The Beatles
Penny Lane stod oppført på mange av bussene i Liverpool, som en viktig terminal på 60-tallet. Tekstens brannmann og –maskin skal angivelig høre til brannstasjonen et par kvartaler ned fra den nå kjente gaten, mens den mystiske strofen «Four of fish and finger pies» er britisk slang; «A four of fish» sikter til en fish & chipsporsjon for fire «pennies», mens «finger pie» var er kodeord for «intime stunder» på det som skal ha vært et vanlig møtested blant tenåringer i Liverpool kjent som «the shelter». Nostalgisk, vakker (og ikke uforbeholdent stueren) klassiker fra The Beatles, altså.
6 THE GIRL I KNEW SOMEWHERE - The Monkees
B-siden på «A Little Bit Me, a Little Bit You», er et av de første låteksemplene på hva som skjer når gutta endelig får ta full kreativ kontroll etter å ha sparket Don Kirschner og hans monopol på nesten alt som skjedde i studio foruten Monkees vokalbidrag.
5 HI HO SILVER LINING - Jeff Beck Group
«Hi Ho Silver Lining» ble først sluppet som singel i mars 1967 av The Attack, etterfulgt av Jeff Beck Groups versjon få dager senere Becks ble også den første til å nå listene, og er derfor oftest assosiert med ham. Ifølge Kate Mossmann pleide Beck å omtale «Hi Ho Silver Lining» som å ha et rosa toalettsete bundet rundt halsen resten av livet. Jaha… Tolk det som du vil!
4 DEDICATED TO THE ONE I LOVE - Mamas and Papas
Andreplass på både USA og Storbritannias hitlister i 1967 for Michelle Phillips’ aller første forsøk som frontvokalist istedenfor Cass Elliot, og noe av det siste vi fikk av bandet. Kun året etter så sagaen om The Mamas and the Papas ut til å ha nådd sitt punktum, da suksessen «Dream A Little Dream» for alvor hadde vekket Elliots drøm om å starte en solokarriere. Som John Phillips også minnes, «Tidene hadde endret seg. The Beatles førte an. Musikken var generelt på vei mot en teknologisk og komposisjonell kompleksitet som skulle komme til å etterlate mange av oss i veikanten. Det ble for vanskelig å holde tritt.»
3 A LITTLE BIT ME A LITTLE BIT YOU - The Monkees
Monkees fulgte etter «I’m a Believer» opp med Neil Diamonds «A Little Bit Me, a Little Bit You», som ble deres siste under Don Kirschners musikalske regi. Kirschners formel for hitmakeri er her også lettgjenkjennelig. Denne, som de fleste av Diamonds låter, har en søt, nesten spansk feeling på den enkle melodien over organsoloer og funky elektrisk piano. En pen låt og (som alltid fra The Monkees) sprelsk musikkvideo.
2 BERNADETTE - Four Tops
The Four Tops hadde fra før de to Billboard énerne «I Can't Help Myself (Sugar Pie Honey Bunch)», «Reach Out (I'll Be There)» og fortsatte senere med en lang rekke hits langt inn på 80-tallet. Men, «Bernadette» kan meget vel ha vært kvartettens kronverk. Ved omkring 02:30, later låta til å klokke ut med den vanlige fade-out-halen vi finner på de fleste låtavslutninger, før den brått og uventet slår fra seg nok en gang med et siste refreng. «Lureavslutninger» som dette er så klart helt alminnelig forekommende i dag, men var et edgy valg på denne tiden da låter flest fulgte en svært rigid oppskrift. I dag er det bare nok en grunn til å elske låta.
1 SOMETHIN’ STUPID - Frank and Nancy Sinatra
Dette er den eneste far-datterduetten til å nå den amerikanske topp 100-toppen noensinne. I Storbritannia ble låta også nummer én, som den første helt frem til Ozzy og Kelly Osbournes «Changes» i 2003. Fordi frøken Sinatra nektet å jobbe med noen annen produsent enn Lee Hazlewood ble han innkalt til Sinatra seniors kontor da far fant «Somethin’ Stupid». Frank spilte ham demoen og lurte på om den falt i smak hos Hazlewood. «Jeg elsker den,» svarte han, «og om ikke du gjør denne med Nancy, så gjør jeg». «Vi gjør det, book et studio.»
For noen godsaker. Her er det mye vi koser oss med på Vinyl! Hvilke husker du best?:)
Historiene og musikken fra gullalderens aller største får du på Radio Vinyl. Lik oss på Facebook og lytt på dab, mobil eller nett - du får magien fra 50-, 60- og 70-tallet hos oss - hver dag.