Anmeldelse: Elvis i Oslo Spektrum

På utallige oppfordringer de siste tolv timene: "Du kan jo ikke skrive at du skal på Elvis-konserten uten å fortelle hvordan den var?!

Jostein Pedersen anmelder Elvis
Publisert 4. juni 2018
Sist oppdatert 4. juni 2018

Det ble en minnerik kveld der det Det tsjekkiske nasjonalorkesteret (full besetning, 78 musikere inkl. harpe) akkompagnerte Elvis på storskjerm. Priscilla Presley var selvsagt "very American, ya know", men utilslørt sjarmerende da hun intervjuet publikum om hvor de kom fra (Bø og Gudbrandsdalen - enorm jubel!) og deres Elvis-øyeblikk. Hun viste hjemme-videoer og hadde valgt sanger som virkelig beviste Elvis' spekter som tolker og sanger. Det var kanskje derfor at mange savnet opplagte hits, men hun hadde lagt vekt på sanger Elvis selv likte og som viste hans bredde.

Oslo Spektrum var så godt som full (7000) med publikum i absolutt alle aldre og tusenvis av t-skjorter fra ulike epoker i Elvis-karrieren. Elvis var på hjemmebane.

Til tider måtte man klype seg i armen for å tro sine egne øyne og ører. Folk gråt, smilte, hylte, danset og ropte. Det viser hvor viktig musikk er for oss stakkars mennesker når det er talenter som Elvis som setter ord på alt det usagte oss imellom. Til tider tenkte man at her sitter man og applauderer til en videoskjerm med en død mann. I neste øyeblikk var det uvesentlig, for det musikalske var så sterkt.

Ved første akkord var hele salen på bena og sang av full hals til "Suspcious Minds". Et absolutt minne for livet, vi var alle blomster i Elvis' blomsterbed. Under "An American Trilogy" var det sittende allsang og dramatiske tilløp til vekkelsesmøte. Men så er kanskje Elvis' gospelrepertoar noe av hans sterkeste kunstneriske side. At Priscilla fortalte bakgrunnshistoriene til den og andre sanger, gjorde konserten verdifull og hun var troverdig og oppriktig til tross for uttallige rop fra salen "We love you". Men det tror jeg vi gjør.

Vi i Radio Vinyl var stolte samarbeidspartnere, og som dere vet er vi ikke tungbedde når det gjelder å spille Elvis. En kveld for historiebøkene.

Skrevet av Jostein Pedersen, programleder i Radio Vinyl.