Tobias Forge til Radio Rock: — Ghost er et konsentrat av barndommen min

Tobias Forge er mannen bak Papa Emeritus-sminken i bandet Ghost. I et lengre intervju med Radio Rock snakker han om det nye albumet "Impera", timingen med krigen i Ukraina, trommelyd og barndommens inspirasjon til Ghosts musikkuttrykk.

Ghost, Oslo Spektrum 2019. Foto: Kenneth Sporsheim- Radio Rock.
Author: Torkil Torsvik

Ghost er endelig ute med sitt femte album "Impera" og spiller i Oslo Spektrum 30. april. Neste uke kan du vinne billetter til konserten hvis du hører på Radio Rock mellom klokka 14 og 18.00.

Vi tok en prat med frontmann og låtskriver Tobias Forge om det nye albumet og inspirasjonen fra 80-tallsmusikk.

Hele intervjuet kommer i podcasten Gammal Maiden****__. Dette er et lite utdrag:

— Temaer som makt, grådighet og imperialisme er sentrale i tekstene på Impera. Samtidig raser krigen i Ukraina. hva tenker du om timingen her?

— Jeg er jo ikke synsk, så det er nok bare en tilfeldighet. Akkurat som med albumet Prequelle med temaer rundt pest like før pandemien. Tematisk har Ghost egentlig alltid handlet om å sette søkelys på hvordan saker og ting blir dårligere av den vestlige verdens lineære tankesett. Vi har ingen respekt for det sirkulære i naturen og resten av verden, og det har jeg alltid prøvd å opplyse folk om i tekstene. Selv om det har vært forkledd som satanrock. Sykdomsutbrudd, katastrofer og konflikt skjer hele tiden, men det er først når det rammer oss og kommer nær oss at vi bryr oss. Så timingen her er selvfølgelig tilfeldig.

Ghost, Oslo Spektrum 2019. Foto: Kenneth Sporsheim- Radio Rock.

— Påvirket pandemien låtskrivingen til Impera?

— Ikke direkte. Tematikken til albumet var klar lenge før og det var aldri noe alternativ eller "drive" på å begynne å skrive noen slags "Quarantine Blues" eller noe slikt.

— Sist vi snakket sammen, i 2018, hadde jeg knapt hørt på Ghost, men det har jeg virkelig fått gjort noe med siden da. Det er jo et band man bruker litt tid på å bli kjent med, men nå skjer det store ting her!

— Jeg har hatt det litt på samme viset, egentlig. Det har vært en jævla masse Ghost de senere årene, ha-ha!

— Noe av det første som slår meg når jeg hører låter som "Spillways" er at trommene og særlig ride-cymbalen er utrolig distinkt og tydelig. Tenker du må på slikt i produksjonen av albumene?

— Selvfølgelig. Første gangen jeg møtte Andy Wallace som har mikset Meliora, Prequelle og Impera sa jeg: Forestill deg at jeg er Lars Ulrich og at jeg er her i rommet sammen med deg mens du mikser albumet. SÅ HØYT vil jeg at trommene skal høres. Selv om jeg aldri har spilt trommer har jeg alltid vært veldig bass- og trommeorientert.

— Du mistet din storebror, Sebastian, som døde samme dag som Ghost slapp sin første EP på MySpace. Hvor viktig var han for din tilgang på 80-tallsmusikken som senere ble inspirasjon for Ghost-uttrykket.

— Utrolig viktig. Jeg hadde også mamma som var veldig "kulturell". En skikkelig "kultur-tante" som ikke kom med masse restriksjoner og fortalte meg hva som var dårlig eller "farlig" musikk. Å vokse opp med begge de to førte til mye stimuli. Jeg snakker ofte om barndommen og påvirkning, men det er jo slik det er: Ghost er jo et konsentrat av min barndom. Med film, TV, radio, pop-kultur, hardrock og skrekkfilmer.

Vil du oppleve Ghost live? I uke 12 kan du vinne billetter til Ghost i Oslo Spektrum. Hør på Radio Rock mellom klokka 14-18.00 for å delta i konkurransene.