THE HIVES PÅ PSTEREO I TRONDHEIM: "Herregud så digg"

På vei inn i en ny gullalder for rocken er det så jævlig digg å minnes den forrige, sammen med et feststemt The Hives.

Pstereo
Author: Torkil TorsvikPublisert 17. aug. 2019
Sist oppdatert 29. juli 2022

Howlin’ Pelle. Fy faen. For en frontmann. Det samme kan sies om en annen vokalist som står på Elvescenen under Pstereo-festivalen denne fredagskvelden. Men la oss starte fra begynnelsen:

For oss rockere er det stand-up med Dag Sørås som blir første post på fredagens Pstereo-program. Hans selvopplevde sprette-hull-i-teddybjørnen-og-jukke-på-anekdote fra tidlige ungdomsår bærer bud om at dette kommer til å bli en nostalgisk aften.

Det fortsetter med Fredrikstad-rockerne Ricochets, som hiver seg på comeback-bølgen denne sommeren og leverer varene som om ingenting har skjedd siden 2009.

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

Vokalist Trond Andreassen synger fremdeles helt fantastisk, men sliter litt med å sette fyr på et halvlunkent Pstereo-publikum. Jeg får assosiasjoner til hovedstadens «Øya» her jeg står, midt mellom Nidelva og Nidarosdomen: perfekt beliggenhet, strøken logistikk, bredt program, «se og bli sett», ta en øl med gamle kjente og kanskje få seg en konsertopplevelse eller to.

Jeg liker begge festivalene særdeles godt (stemningen er uovertruffen på begge), men der Øya er i ferd med å fase ut rock og metal – har Pstereo heldigvis skjønt at rocken er på full fart tilbake. Det handler om nostalgi.

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

Vi er blitt voksne og kjøpekraftige nå, vi som fikk oppleve gullalderen 1995-2005 med deilig scandirock/garasjerock. Vi har plassert barna våre hos svigers og vil ut og gjenoppleve moroa fra den tida naglebelter og «Chucks» gikk som varmt hvetebrød på Hennes.

Det er rørende å se Petter Pogo, Kula, Petter Baarli og Tarjei Foshaug i Valentourettes trekke en hel horde bort til Kanonscenen for å lage allsangfest med Jokkes klassikere. En av vår tids største låtskrivere skulle fylt 55 om få dager. Denne fredagen lever musikkarven hans videre i et rungende «i kjøleskapet hjemme er det øl», selv om halvparten kanskje heller burde sunget «i kjøleskapet hjemme er det morsmelk-erstatning».

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

Så er det klart for ett av kveldens høydepunkter: Trondheim skal få oppleve Kvelertak med nyvokalist Ivar Nikolaisen. «Niiidaroooos» skriker han. «Uten dere hadde vi ikke hatt himkok og fleinsopp. Tusen, føkkings takk».

Enten har han forsynt seg grovt av begge deler, eller han har øvd på heimert-gangen foran speilet hjemme. Jeg holder en knapp på det siste med tanke på hva denne karen presterer: Nikolaisen scream-growl-synger med en uovertruffen timing – samtidig som han crowdsurfer gjennom halve konserten. Han klarer til og med å unngå en «James Hetfield, Montreal 1992» der han sjangler hårfint mellom pyro-flammene.

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

Og hva har et tolv år gammelt band med nostalgi å gjøre? Jo. For oss som liker referanser er det å se Kvelertak det samme som å være på konsert med Van Halen, Guns, Maiden, Turbonegro, Judas Priest, Satyricon, Pantera, Megadeth, Ingenting og Slayer – SAMTIDIG.

De deilige, trestemte riffene til Maciek Ofstad og co er så fulle av kjærlighet til min ungdoms musikkhelter at det er umulig å ikke få klump i halsen, nakkesleng og en ukjent «soulmate-trønder» i armkroken. Kvelertak: Vi krever nytt album, og ta gjerne med et par låter der dere legger mer melodi i vokalen. Vi gæmlisene elsker slikt.

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

Pstereo-plakaten er full av navn jeg ikke aner hva er. Ingen tvil om at dette er en festival som prøver å tiltrekke seg et «bredt» publikum. Dette fører dessverre til at det blir litt vel stillestående og småglissent på enkelte av «piggtråd»-konsertene.

Det gjelder både Ricochets og Kvelertak, men på ingen måte fredagens headliner, The Hives: Tett vrikkefest fra scenen til langt bak miksebordet, mye takket være en frontmann som ikke viser tegn til å ha blitt eldre siden sist han var i byen for 17 år siden (Samfunnet, 2002). Howlin’ Pelle eier Marinen fra det sekundet han setter sin dresskledde fot på scenen. Herregud så digg det er å høre ham skrike «see the idiot walk» igjen.

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

For en spilleglede! Det jeg likte aller best ved den nye bølgen av garasjerockere rundt årtusenskiftet, var mangelen på selvhøytidlighet. Etter mye sko-glaning, grønsj, nu metal og emo på 90-tallet kom det endelig band som igjen turte å vise at de hadde det jævlig gøy på scenen. The Hives var ett av disse, og de har det tydeligvis like morsomt fremdeles.

La meg trekke fram bassist The Johan and Only Gustafsson som ikke bare ser ut til å elske det han driver med der oppe, men også limer låtene perfekt sammen med sin skitne, blodtighte fuzz-bass. Det er nesten så jeg får lyst til å lære meg å spille dette (i ungdomsårene) upopulære instrumentet, helt til jeg ser Pelle hoppe ned i piten og flørte med en hissig trønder-cougar.

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

Høydepunktet er helt klart «Hate to Say I Told You So». Jeg hadde helt glemt hvor groovy den låta er. Og de joviale svenskene spiller den så tight at selv Olav Tryggvason må vrikke litt på hoftene i kveld.

I tillegg bærer denne konserten bud om at de har et svært så lovende album liggende til gjæring. De to nye låtene «Paint a Picture» og «Good Samaritan» funker som bare juling. Sistnevnte må være deres kjappeste låt noen sinne. Me like.

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK

Pstereo: Til å være en «blandings-festival» var dette nøyaktig det en litt opp i åra rocke-elsker trengte en sensommerkveld før jobbhverdagen setter inn og ungene igjen skal leveres på fotball/korps/håndball/karate etc etc. Og i morra er det faen meg TESTAMENT

Pstereo

PSTEREO-FESTIVALEN 2019 - FOTO: KENNETH SPORSHEIM/RADIO ROCK