Slutt for Jernverket: - Går ut med et smell!

Jernverkets Helle Stenkløv. Foto: Kenneth Sporsheim
Publisert 15. juli 2021
Sist oppdatert 30. juli 2021

Etter snart 10 år er det slutt for Jernverket – i alle fall i form av ukentlig podkast. Programleder Helle Stenkløv lover derimot en avslutning helt utenom det vanlige.

I den siste ordinære Jernverket-episoden følger hun – og vi – nemlig Svartalv/Destroyer (bl.a. Nocturnal Breed, Satyricon, Gehenna, Conjuration etc.) på en reise gjennom hans unge år i Prinsdal og omegn. Han forteller åpenhjertig hvordan den musikalske skapergleden holdt ham oppe gjennom flere år med utenforskap, rus og rettssaker, i en tid der black metal gikk fra undergrunn til kommersiell suksess.

- Vi går forbi det gamle øvingslokalet på Låven fritidsklubb, svinger innom Prinsdal-Hauketo kirke og vandrer til slutt langs Hvervenbukta. Vi skulle egentlig også innom øvingslokalet på Nesodden, der Satyricon og Darkthrone øvde i sin tid, men på grunn av korona kunne ikke kommunen slippe oss inn, forteller Helle Stenkløv

Du hører den siste episoden av Jernverket – og finner hele arkivet med alle tidligere episoder på Podplay.

Tid til andre ting

I hele sitt voksne liv har Helle Stenkløv vært lidenskapelig opptatt av hardrock, prog og metal. De siste ni årene har hun viet til Jernverket, som radioprogram, podkast og livearrangement. Men nå er det altså slutt.

- Jeg vil ha tid til å gjøre andre ting jeg liker, men ikke har fått gjort de siste 15 årene. Det skal bli deilig å bare nyte en konsert eller skive uten å jobbe!

Skjønt, HELT slutt er det ikke for Jernverket slik vi kjenner det.

- Jeg synes fortsatt livebiten er artig, så jeg har lyst til å lage eksklusive liveshow og kanskje noen spesialepisoder innimellom. De slippes selvsagt som podkastepisoder i etterkant!

Høydepunkt etter høydepunkt

Gjennom sin karriere som metaljournalist har Helle møtt og intervjuet alt som kryper og går av norske og internasjonale metalband, og høydepunktene har vært mange.

- Jeg husker spesielt godt møtet med Ken Hensley (Uriah Heep, Blackfoot, The Gods mm.). Han var en varm og ærlig type som virkelig klarte å formidle hvordan det var å være der da alt begynte. Michael Sadler fra Saga var også en drøm å ha på besøk. Etter intervjuet traff vi en uteligger som holdt til på trappa utenfor studio. Vi slo av en prat, og da lasaronen fikk høre at Sadler var vokalist i Saga, begynte han å synge «Heat of the Moment». «That’s Asia,» svarte Sadler. Da lo vi godt.

Ken Hensley og Helle. Foto: jernverket.com

Helle syns det er vanskelig å plukke fem favoritter blant de mange publiserte intervjuene, men har forsøkt å sette sammen en liste med vidt forskjellige band og ulike innfallsvinkler.

- Om disse ikke skulle falle i smak, er det nesten 140 andre episoder å velge mellom.

Arcturus

Arcturus gjør sjelden intervjuer, så dette er en virkelig perle innspilt i 2012. Gled deg til en gjennomgang av Arcturus’ fire første album, en oppskrift på anskaffelse av røykmaskin, historien om Bachs “Toccata & Fuge” på kirkeorgel samt et tips om hemmelige hviskelyder på “Sideshow Symphonies”.

Helle og Arcturus. Foto: jernverket.com

De Press

Andrej Nebb var 17 år da han forlot Polen for å kjøpe dongeribukser og el-gitar. Kommunistregimet var ikke noe for en blivende rocker. Tilfeldighetene brakte ham til Norge der han startet det legendariske nyveiv-bandet De Press. I forbindelse med plateslippet for «Body Manifest», gjorde vi et intervju som omhandler De Press’ historie, fiskepuddingens symbolikk, manglende fingre, betydningen av “Block to Block”, kunstneren Lars Hertervig, hemmelig politi, musikalsk plagiat, hesteballer i kloroform, Chopin, kjøttkø, Tor Jonsson og norske ishockeylag i Nowy Targ.

Helle og De Press. Foto: jernverket.com

Lemmy Kilmister – en hyllest

I anledning Lemmys bortgang lagde Jernverket og Tore Bratseth et hyllestprogram til rockelegenden. Bratseth er gitarist i Bömbers og kanskje Norges største Motörhead-fan og -samler. Han kjente Lemmy personlig og har mange gode historier på lager. Til programmet ble det også laget en spilleliste som tar for seg Lemmys karriere – helt fra The Rockin’ Vickers-tiden frem til Motörheads siste album, “Bad Magic”.

Lemmy og Tore Bratseth. Foto: jernverket.com

Satan

Satan er kanskje det eneste NWOBHM-bandet som har levert virkelig gode utgivelser også i godt voksen alder. I ett-tiden på natta havnet Jernverket i en backstagebuss på Muskelrock sammen bandet. Vokalist Brian Ross lovpriser Geri Halliwell og håner Elvis. Lyden av en buss som kjørte forbi holdt på å bli med på “Court in the Act”. Janick Gers burde ha spilt i Deep Purple. Keep it True holder ikke ord. Black Sabbath skulle ha kastet inn håndkleet før “13”. Saxon er bedre enn Iron Maiden. Det ble et helt vanlig nachspiel med helt spesielle gjester.

Satan og Helle. Foto: jernverket.com

Undertakers Circus

Undertakers Circus var et av de første norske rockebandene som skrev tekster og sang på morsmålet. Debutplata “Ragnarock” fra 1973 har blitt en progklassiker, og med full blåserekke samt inspirasjon fra soul og RnB, skiller Undertakers Circus seg merkbart ut i den norske musikkfloaren. Jernverket traff vokalist Thor Sigbjørn Greni. Hvorfor valgte han rockebandet fremfor guttemusikken? Hvordan ble tekster med politisk brodd, bitende ironi og religionskritikk mottatt på 1970-tallet, og hva forteller disse låtene oss i dag? Hva skjedde da Jimmy Page og Robert Plant inntok dansegulvet på en Undertakers-konsert i Danmark? Hvordan påvirker familielivet musikerkarrieren? Var det egentlig Yoko Onos feil at The Beatles ble oppløst? Hvilken betydning har allsangen i samfunnet? Hva har tidligere VG-redaktør Oskar Hasselknippe og Russlands president Vladimir Putin til felles? Og hadde egentlig Vidar Lønn-Arnesen hørt om Hank Williams?

Undertakers Circus og Helle. Foto: jernverket.com

TAKK FOR MUSIKKEN HELLE!

Selv om det ikke lenger kommer ukentlige nye Jernverket-episoder, er det mye gull å kose seg med i arkivet. Og så får vi glede oss til livearrangementer, DJ-kvelder og overraskende spesialepisoder i Jernverket-feeden.

Jernverkets Helle Stenkløv. Foto: Kenneth Sporsheim