Who run the world? Girls! Filmanmeldelse av Wonder Woman

Warner Bros. Pictures
Publisert 19. juni 2017
Sist oppdatert 21. juni 2017

En smellvakker lettkledd superheltinne, oppvokst på en hemmelig øy med bare kvinnelige krigere (Amasoner), som skal redde den ekte verden fra krig og elendighet? BRING IT ON! Jeg visste vel egentlig ikke hva jeg skulle forvente, annet enn at filmen er basert på tegneserien "Wonder Woman" fra 1940’ tallet. Men Wonder Woman ga meg flere ganger klump i halsen.

Og klumpen i halsen skyldes èn ting: Det oser av girl power i denne filmen, og det trykkes på akkurat de riktige knappene med mektige filmmusikk til råkule actionscener. All ære til de frie damene i Sex & Singelliv, de ekte jentene i Girls og modige Katniss Everdeen i The Hunger Games. Men her snakker vi jenter av typen hundre Cecilia Brækhus’er, i vill fart på hest med pil og bue, spyd, sverd og lasso. (Amasonene har vært ute en vinternatt før)

Warner Bros. Pictures

Bare sju prosent av alle regissører som jobbet med de 250 største og mest innbringende amerikanske filmene i fjor, var kvinner. (Fra Center for Study of Women in Television and Film, San Diego) Derfor er det og deilig at regissøren bak denne filmen heter Patti Jenkins. Hun har gjort et solid valg av gode skuespillere, noe som er helt helt nødvendig for å gi filmen troverdighet. Robin Wright (House of Cards) har rollen som tanten til Diana, Wonder Woman, og er samtidig en råtøff krigsgeneral. Også moren til Wonder Woman, spilt av Connie Nielsen, og Sir Patrick Morgan, spilt av David Thewlis (Harry Potter filmene) er solide roller. Norske Lise Loven Kongsli skulle jeg ha sett mer, dessverre er hun kun med noen få scener.

Å være superheltinne i en magisk superverden er ikke noe problem. Å være superheltinne i et grått og bombet Europa under første verdenskrig, når du går kledd i en sexy liten lærkjole og har en magisk gull-lasso; det krever sin kvinne. Og Gal Gadot som Wonder Woman overbeviser i begge landskap. Filmen kunne fort vært preget av overdrevent mye comic relief, men det holder den seg som regel for god for.

Wonder Woman er rett og slett løst på delikat vis. Skal jeg pirke, så skulle jeg ønske meg litt mindre lipgloss, litt mer gjørme. At Wonder Woman er smoking hot og går i rimelig lite klær, gjør meg ingenting. Superman og Batman gikk jo tross alt med tighte tricoter. Men at hun alltid har et strøk perfekt lipgloss på, irriterer meg litt. Damer som slåss er ikke redde for å bli møkkete.