– Uansett hva slags låt du gir meg så kommer de forbaska trillane!
Ingebjørg Bratland skal snart på turné med sitt nye album «Hjarteskjell», men tar seg likevel tid til å lage tacolefsene fra bunnen av, når hun får bestemme middagen.
– Jeg har kjøpt meg slik tortilla-presse, forteller en storfornøyd Ingebjørg.
Det er på en måte betryggende å høre at fredagstaco også er Bratlands favorittrett, når hun på andre måter fremstår som noe nesten overmenneskelig – en vandrende auto tune.
Fra folk til pop
Nå er hun ute med sitt tredje soloalbum. Den folkekjære artisten har siden solodebuten i 2014 blitt viden kjent for sitt særegne og folkemusikalske preg. I «Hjarteskjell» har hun imidlertid tatt et stort steg inn i pop-sjangeren.
– Folkemusikken har en stor plass i hjertet mitt, men jeg hører aldri på folkemusikk. Jeg er bare fryktelig glad i å synge det, forteller Ingebjørg til Norsk Pop.
Bratland tok Norge med storm med sitt første soloalbum «Berre meg». Det er flere grunner til at artistens siste utgivelse skiller seg en del fra de tidligere albumene.
– Det starta med «Berre meg». De aller fleste låtene der var det jo ikke jeg som hadde skrevet. Dette er fordi jeg var ganske ung og uerfaren. Ikke minst var jeg usikker på hvem artisten «Ingebjørg» var, og om jeg i det hele tatt var egnet til å skrive egen musikk.
Ingebjørg om åpningssporet på «Hjarteskjell»:
Blandet uttrykk
Med «Hjarteskjell» har artisten vist at hun definitivt kan skrive egen musikk. En annen faktor som har satt sitt preg på albumet, er at det endte opp med å ha hele fire ulike og anerkjente bidragsytere på produsentsiden; Martin Sjølie, Kåre Vestrheim, Espen Lind og Geir Hvidsten. Dette har også hatt innvirkning på Bratlands nye uttrykk.
– Jeg var litt usikker på om alle skulle bidra på samme plate, men lyttemønsteret er jo veldig endret, med blant annet Spotify. Folk er vant til nye låter, stemmer og uttrykk hele tiden. Det er alltid et mål å utfordre både meg selv og publikum når jeg begynner på et nytt prosjekt, og da tenkte jeg at et blir på denne måten. Det blir ganske ulike uttrykk, men den røde tråden er stemmen min.
Ingebjørg om kulturtilbudet i hjembygda:
Triller videre
For fansen som har fulgt Bratland siden «Berre meg» og forelsket seg i måten hun triller på konsonantene, er det ingen grunn til bekymring. For selv om folkevisene er byttet ut med originalt materiale, er det noen ting Bratland ikke blir kvitt:
– Det jeg aldri slipper unna, enten jeg vil eller ikke, det er de trillane. Uansett hvilken låt du gir meg, om det er blues, rock, pop eller opera, så kommer de forbaska trillane. Det er litt kjedelig, og det er litt bra.
Vi synes det er utelukkende bra. På spørsmål om artisten prøver å befri seg fra folkemusikken, er svaret et klart og tydelig «nei».
– Absolutt ikke. Jeg synes bare det er så moro å skrive egen musikk, istedenfor å synge disse gamle, flotte visene. Det er moro at det er mine egne ord og toner.
I følge artisten er det imidlertid kort vei fra poplåtene på «Hjarteskjell» til folkemusikk.
– Hadde jeg sunget disse sangene a cappella, så kunne det likegodt høres ut som ei folkevise fra 1800-tallet, ler Ingebjørg.
Ingebjørg om hva hun kan gjøre hvis karriéren skranter:
Turné
Få med deg Ingebjørg Bratland live her:
- Olavshallen i Trondheim 21. november
- Stavanger Konserthus 22. november
- Oslo Spektrum 24. november
- Grieghallen i Bergen 9. desember
- Bamble Kirke 17. desember
Foto: Isabel Watson/Universal Music Group